Łukasz Wiśniewski

#1 ZWIĘKSZ SWOJĄ SIŁĘ

MOC = SIŁA DZIAŁAJĄCA NA CIAŁO x PRĘDKOŚĆ CIAŁA

Siła jest silnie skorelowana nie tylko z samą mocą. Również współodpowiada za wytrzymałość, koordynację, równowagę, elastyczność. Co bardzo ważne silniejszy koszykarz znacznie rzadziej będzie ulegał kontuzjom niż słabszy. Najlepszym sposobem na zwiększenie siły jest… trening siłowy. Przysiady, martwe ciągi, podciągania etc to najlepsze ćwiczenia, które zwiększą Twoją siłę w krótkim czasie!

#2 PRACUJ NAD ELASTYCZNOŚCIĄ/REAKTYWNOŚCIĄ

Elastyczność/reaktywność występuje wtedy, kiedy połączenia mięśniowo-ścięgniste reagują na wytworzoną siłę i rozciągają się przed skurczem (napięciem) mięśni do wytworzenia ruchu. Wraz z połączeniami mięśniowo-ścięgnistymi naciąga się też powięź (błona) która otacza całe nasze ciało od palców u stóp do czubka głowy jak sieć. Połączenia mięśniowo-ścięgniste oraz powięź są bardzo sprężyste i potrafią wytworzyć bardzo szybki i dynamiczny ruch w odwrotnym kierunku do tego w którym są rozciągane. Podstawą elastyczności/reaktywności są szybkość oraz siła. Najlepszym sposobem są ćwiczenia w stylu olimpijskim i ich modyfikacje, które powodują, że nasze połączenia mięśniowo-ścięgniste oraz powięź są najpierw naciągane, potem relaksowanie i w błyskawicznym tempie kurczone/napinane. Również ćwiczenia pliometryczne takie jak rożnego rodzaju dynamiczne przysiady, sprinty, skoki z i na box-y, skoki przez płotki, na schody itd

#3 ROZCIĄGAJ SIĘ

Badania naukowe potwierdzają hipotezę, że wzmacnianie i rozciąganie poprawia SSC – Stretch – Shortening Cycle – cykl rozciągnięcie skurcz. Kolejnym faktem jest, że regularne rozciąganie mięśni z grupy biodrowo – lędźwiowych zwiększa wysokość wyskoku. Co do samego rozciągania, pamiętajmy, że bardziej elastyczne mięśnie są bardziej wydajne. Zachowują się jak sprawnie działające sprężyny. Regularne rozciąganie zapobiega uczuciu sztywności po treningowej, pozwala zachować właściwe anatomiczne/fizjologiczne/biologiczne ułożenie mięśni co jest kluczowe do zachowania ich sprawności.

Dziękuję,
-AP